Sidor

fredag 23 mars 2012

Goda lax- och räkburgare

I julas önskade jag mig en köksassisten... och jag fick en av farmor och farfar. Eftersom jag vet att farmor läser min blogg så vill jag passa på att lägga upp en bild och visa att jag använder den!

Den går att använda till så mycket och jag tycker att den är alldeles underbar! Senast använde jag den då jag gjorde goda laxburgare, en storfavorit här hemma! För er som tycker det låter spännande, kommer receptet här:

Lax- och räkburgare med avokado, tomat och philadelphiaost


500 g laxfilé
100 g skalade räkor
1 ägg
1/2 dl hackad gräslök
Saft av 1/2 citron
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
1 kruka romansallad
8 msk  philadelphiaost/cream cheese
2 avokado
2 tomater
rostbröd

  1. Lägg laxfilé och räkor i en matberedare och mixa till färs. Lägg färsen i en bunke och tillsätt ägg, hackad gräslök. pressad citronsaft, salt och peppar.
  2. Forma färsen till (fyra) burgare och stek i smör på medeltemperatur, ca 5 min per sida.
  3. Lägg rostbröden på tallrikar och bred på ett lager philadelphiaost. Lägg på laxburgaren,  salladsbladen, skiva avokado och tomat och lägg på.

MUMS!

Inga kommentarer: