Sidor

torsdag 20 november 2014

Gluten- och mjölkfri tårtbotten

Idag är det ju min dag och enligt tradition bakas det med andra ord rosa prinsesstårta i vårt hus. I vanliga fall brukar Johan baka den åt mig, men eftersom jag ändå är hemma och inte har något bättre för mig (läs: föder barn), så bakar jag den själv i år. Tänker att maken får fixa detaljerna sen - det momentet är mysigt att "få".

I år är däremot första året som tårtan inte bara behöver vara laktosfri, utan även glutenfri. Något jag tycker kan vara lite trixigt... Jag hittade iaf ett recept som jag satsat mina pengar på... Vi får väl se hur det går och smakar.

Såhär gjorde jag:

Först och främst behövs:
4 ägg
2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 dl potatismjöl
1 dl glutenfri mjölmix

Gör sedan såhär:
1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Det ska vispas länge, längre än du tror.
2. Blanda potatismjöl, mjölmix och bakpulver.
3. Tillsätt mjölblandningen och rör om. 
4. Häll i form (ca. 24-26 cm i diameter) och grädda i nedre delen av ugnen 175 grader i ca. 30-40 minuter. 
5. Klä en form med bakplåtspapper eller använd mjölkfritt margarin och glutenfritt ströbröd till formen.




Jag återkommer med hur det hela artade sig!

Inga kommentarer: